Bilindustri, teknologi og kultur i Praha

VG2-elever på studietur til Praha: Et møte med bilindustri, teknologi og kultur.

Foto: En gruppe kjøretøyelever fra Kirkenes videregående skole står foran en bygning med et stort skilt med teksten "ŠKODA" på toppen. Bildet er tatt under en faglig reise til Praha. - Klikk for stort bildeKjøretøyelever og lærere fra Kirkenes videregående skole i Mladá Boleslav foran Skodafabrikken i Praha. Joakim Pettersen

Introduksjon

Elever fra VG2 kjøretøy og bilskade-lakk ved Kirkenes videregående skole har denne uka vært på studietur til Praha og Mladá Boleslav i Tsjekkia. Turen har gitt elevene en unik kombinasjon av faglig påfyll, industrielt innblikk og kulturelle opplevelser.

Studieturen har blitt en godt innarbeidet tradisjon for elevene på bilskade-lakk og kjøretøy. Tidligere har ferden gått til blant annet England, Finland, Tyskland og Italia. Like før sommerferien brukes den siste perioden med YFF (Yrkesfaglig fordypning) enten til studietur eller til arbeid i bedrift. Det stilles to enkle krav for å kvalifisere til turen: Møt opp – og gjør det du skal.

Det store høydepunktet: Besøk hos Škoda – en av Europas største bilfabrikker

Det store høydepunktet med turen var besøket hos Škoda Auto i Mladá Boleslav, hvor elevene fikk en guidet omvisning i både fabrikken og museet. Med 28 000 ansatte fordelt på tre skift og 2600 biler produsert hver dag, er Škoda-fabrikken et imponerende eksempel på moderne bilproduksjon i stor skala.

Elevene ble utstyrt med øretelefoner og gule vester før de fikk innblikk i hele produksjonslinjen – fra karosserisveising og lakkeringsprosess til montering og sluttkontroll.

– Det var veldig interessant å se så mange roboter jobbe sammen. Hele 1000 roboter er i sving for å holde produksjonen i gang, forteller Oleksander, som tidligere har studert robotikk og programmering i Ukraina.

Foto: To elever ser på en utstilling av en eldre motor som står på et bord. Under motoren ligger informasjon og tekniske diagrammer. Motoren har synlige mekaniske deler og er hovedmotivet i bildet. - Klikk for stort bildeGammel vs ny debatteres, hvor mange ventiler per sylinder? Støtstenger vs DOHC. Joakim Pettersen
Foto: To elever ser på og peker på en utstilt bilmotor i et. Hovedmotivet er bilmotoren de undersøker. - Klikk for stort bildeElevene studerer en eldre motorutstilling og diskuterer forskjeller mellom klassisk og moderne motorteknologi. Joakim Pettersen

I monteringshallen fikk elevene blant annet lære hvordan bilene bygges opp steg for steg, og hvordan dørene demonteres og behandles på en egen linje før de til slutt monteres igjen. Hele prosessen tar cirka 24 timer fra karosseribygging til ferdig bil.

– En veldig fin tur med klassen som har blitt en en sammensveist gjeng. Vi har fått sett oppbyggingen av en bil helt fra bunnen av, og hvordan bilene blir produsert av både roboter og mennesker. En fin by med mange butikker og hyggelige mennesker. En plass æ definitivt drar tilbake til, sier Kenneth.Historie og teknologi – Škoda-museet og teknisk museum.

På Škoda-museet fikk elevene et innblikk i bilmerkets lange historie, med utstillinger av både klassiske og moderne modeller. I Praha besøkte gruppa også det tekniske nasjonalmuseet, som byr på alt fra historiske kjøretøy og flymaskiner til industrimaskiner og teknologiske gjennombrudd.

Foto: To klassiske biler, en grønn og en gul kabriolet, står utstilt. I forgrunnen ser to personer ned på noe på gulvet, mens en tredje person står i bakgrunnen og ser på telefonen sin. - Klikk for stort bildeAndreas og Kenneth diskuterer ivrig hjuloppheng, mens Ian rådfører seg med AI for å finne type. Stiv eller uavhengig oppheng? Bladfjær eller spiralfjær? Joakim Pettersen
Foto: To elever ligger på gulvet og ser under en gul Škoda som står utstilt innendørs. Bilen er hovedmotivet i bildet. - Klikk for stort bildeHva skjuler seg under panseret – og under bilen? Andreas og Kenneth går bokstavelig talt i dybden på Škoda under et teknologisk dypdykk i Praha. Joakim Pettersen

Kulturelt inntrykk og arkitektonisk storhet

Turen inneholdt også kulturelle innslag, blant annet en byvandring i gamlebyen i Praha, med stopp ved ikoniske steder som Karlsbrua. Den historiske broa, kjent for sine mange statuer og vakre utsmykninger, gjorde inntrykk på flere av elevene.

– Det var mange stilige bygg med spennende arkitektur, sier Maya, elev på bilskade-lakk. – Den var gammeldags med statuer bygd inn i veggene – ikke som de moderne byggene vi er vant til hjemme.

Foto: Kjøretøyelever fra Kirkenes videregående skole står på Karlsbrua i Praha med ryggen mot elven. I bakgrunnen sees byens bygninger, trær og en annen bro over elven. Midt i bildet står en lyktestolpe. Været er klart med noen skyer. - Klikk for stort bildeKjøretøyelever fra Kirkenes videregående skole på Karlsbrua i solfylte Praha. Joakim Pettersen
Foto: Åtte personer står foran en stor statue av Jesus på korset, med to mindre statuer på hver side. Bildet er tatt ved et religiøst monument og viser gruppen som poserer foran hovedstatuen. - Klikk for stort bildeKarlsbrua er en historisk steinbro i Praha, bygget på 1300-tallet. Den krysser elven Vltava og er kjent for sine 30 statuer og vakre utsmykninger. Joakim Pettersen

En verdifull faglig og sosial opplevelse

Studieturen har gitt elevene nyttig innsikt i moderne bilproduksjon, faglig utvikling og arbeidsmetoder – og ikke minst: minner og erfaringer de tar med seg hele livet.