Identifisere smaker og aromaer
Ida Elise Hartviksen
Elevene lærte hvordan man kan identifisere ulike smaker og aromaer i vin. De fikk tips om å bruke både lukt og smak for å forstå vinens karakter. Ved å svinge vinen i glasset og ta dype åndedrag, kunne de oppdage nyanser av fruktighet, krydder, jord og blomster. Elevene fikk også vite at de skulle ta små slurker og la vinen rulle rundt i munnen for å kjenne på tekstur og kompleksitet.
Sette sammen kombinasjoner av vin og mat
Til cviche av røye fra Ropelv, falt valgtet på Homlesus, en alkoholfri cider.
Elisabeth Bade
En sentral del av opplevelsen var å bedømme hvilke alkoholfrie viner som passer best til forskjellige matretter. Etter en innføring om hva man må tenke på til ulike retter, ble elevene delt inn i grupper og fikk i oppgave å finne passende viner til ulike retter. En gruppe fokuserte på forretten, cviche av røye fra ropelv, og valgte alkoholfri cider Homlesus. En annen gruppe arbeidet med hovedretten, langtidstekt svinekjøtt, råstekte poteter, smørdampet brokkolini, syltet rødløk, og kom frem til at sparkling riesling passet best. Den siste gruppen valgte sprudlande margaret med eple og rabarbara til pannacotta og multecoulis, fordi den komplimenterte dessertens sødme.
Opplevelser og tilbakemeldinger
Elevene ga positive tilbakemeldinger og uttrykte at de hadde fått en dypere forståelse av hvordan vin kan forbedre matopplevelsen og hvordan man kan imponere gjester med riktig vinvalg. De satte pris på Anne-Sonja Andreassens engasjerende forklaringer og praktiske tilnærming.
Bruk i fremtidige karrierer
Denne kunnskapen er viktig for elevenes fremtidige karrierer innen restaurant og matfag. Å kunne tilby riktig vin til riktig mat er en ferdighet som er høyt verdsatt i bransjen. Elevene lærte ikke bare om vinens smaksegenskaper, men også om matkultur og hvordan de kan skape en helhetlig og minneverdig opplevelse for gjester.
Anne Sonja fortalte hvordan kunder kunne beskrive nøyaktig hvilken mat de hadde til vinen, når de kom og spurte etter akkurat den vinen, og at mat og drikke sammen skaper den kulinariske opplevelsen som gjestene søker når de ønsker å nyte et måltid på restaurant.
Alt i alt var vinsmakingen på Kirkenes videregående skole en suksess, og elevene gikk derfra med fornyet kunnskap og inspirasjon, klare til å anvende det de har lært i sine fremtidige yrker.
Klasserommet ble forvandlet til en vinsmakingsarena.
Ida Elise Hartviksen