Finnmarksmesterskapet i yrkesfag 2024

Finnmarksmesterskapet i yrkesfag som skulle avholdes 1. februar er utsatt. Forslag til ny dato er 15. februar.

Finnmarksmesterskapet i yrkesfag utsatt.

Foto fra kantina. En lærer i forgrunnen og elever i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeEn skuffet gjeng! Kirkenes VGS

En gjeng skuffede elever får dessverre ikke reise til Alta i dag. Uværet Ingunn kommer inn med full styrke i morgen, og hvis det slår til som forventet, er det uforsvarlig å kjøre en buss full av elever. En fornuftig avgjørelse etter gjeldene forhold, sier lærer på sveis Øyvind Bjørklund.

Forslag til ny dato er 15. februar.

Informasjon om Finnmarksmesterskapet i yrkesfag 01.02.2024.

Alta videregående skole står som vertskap for årets Finnmarksmesterskap i yrkesfag, og spenningen er til å ta og føle på.

Dette året vil mesterskapet omfatte konkurranser i hele 13 fagfelt, blant annet ambulansefaget, anleggsmaskinfører, barne- og ungdomsarbeider, bilskade, lakk og karosseri, duodji (samisk håndverk), el-energi, frisør, helsefag, kjøretøy, reindrift, rørlegger, sveising og tømrer.

Foto: To elever legger rør i et øvingskjøkken - Klikk for stort bildeMontering av baderom Kirkenes VGS

Anna Sofie og Liisbeth er i full gang med oppkjøringen til årets Finnmarksmesterskap i yrkesfag som avholdes ved Alta vgs. De er spente på om alt sitter til konkurransedagen 01.februar. Mesterskapet gir en ekstra motivasjon for å øve på montering av baderom.

Fra Kirkenes videregående skole reiser totalt 42 personer til Alta for å delta i mesterskapet. Denne gruppen inkluderer ikke bare elever, men også supportere, fagpersoner, ledere og andre som vil støtte deltakerne i konkurransen.

Foto: En mann står med en hårete mikrofon. - Klikk for stort bildeKlargjøring av opptaksutstyr. Kirkenes VGS

Bjørn Tore Andersen klargjør opptaksutstyret for å dokumentere elevenes utfordringer og prestasjoner. Andersen forteller at det blir spennende og følge med på torsdag, “og hvem vet, kanskje resultatet bir en læreplass?”. Videre sier Andersen at det er gyllen mulighet for å fremme yrkesfagene som er en viktig bærebjelke i samfunnet.