UNS og arbeidslivsmessa 24. januar 2024

UNS og arbeidslivsmessa ble en dag med inspirerende foredrag og innsikt i karrieremuligheter.

Utdannings- og Næringslivsseminaret (UNS)

Den 24. januar arrangerte Kirkenes videregående skole UNS i samarbeid med Sør-Varanger kommune og NAV.  Seminaret rettet seg mot elever og lokalsamfunn, og tilbød en plattform for å utforske karrieremuligheter i Finnmark. Elevene fikk en unik sjanse til å bli kjent med mangfoldet av mulige karriereveier i regionen. Seminaret startet med en rekke foredrag på skolen, der elever i videregående skole ble veiledet om fagvalg for det kommende skoleåret og foredrag av lokale bedrifter. Seminaret bidro til å koble utdanning tettere med arbeidslivet.

Foto av Monica som står i auditoriet - Klikk for stort bildeOnsdag 24. januar 2024 ble det arrangert UNS og arbeidslivsmesse i Kirkenes Elisabeth Bade

En av foredragsholderne, Monica Jerijærvi, daglig leder i Varanger Kraft, fortalte om sikre arbeidsplasser og spennende arbeidsoppgaver for de 170 ansatte i selskapet. Monica klarte å engasjere elevene som var til stede under foredraget og i tillegg til å fortelle om jobbmulighetene og det flotte arbeidsmiljøet hadde hun et klart budskap vi ønsker å dele:

Prioriter å gjøre det du liker, ta deg tid til kloke valg. Vurder et arbeidsår eller opplev noe nytt mens du tenker gjennom hva du ønsker. Vær modig, utfordre deg selv, og våg å forlate komfortsonen. Lytt gjerne til foreldre og lærere, men hør aller mest på deg selv. Det er ditt liv og ditt valg. Kom deg ut av hamsterhjulet og fokuser mer på prosess og mindre på prestasjon. Det er ikke så farlig å gjøre «feil». Viktigst av alt: Du er noe allerede!

Arbeidslivsmessa i Barentshallen

Arbeidslivsmessa var en forlengelse av Kirkenes Videregåendes egen utdanningsmesse, og ble arrangert slik at personer av alle aldre og med forskjellig erfaring kunne delta og oppleve et mangfold av yrker og utdannelser. Deltakerne fikk muligheten til å møte representanter fra offentlig, kommunal og privat sektor, samt ulike utdanningsinstitusjoner og yrkesretninger. Disse presenterte sine felt gjennom praktiske eksempler og delte sine erfaringer og utdanningsløp.

Les mer om bedriftene som deltok

Messa understreket viktigheten av bærekraft og kunnskap i samfunnsbygging. Med gratis mat, transport, og en rekke stands og aktiviteter, var det en lærerik og flott dag for alle deltakere.

Foro: Tre flinke kokker i Barentshallen - Klikk for stort bildeDet ble travelt for gjengen som serverte velsmakende og gratis mat til deltagerne under hele arrangementet. Elisabeth Bade