Vurderingsplattform

Vurderingsplattform Kirkenes videregående skole

Vurderingsplattformen er basert på:  

Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde

Underveisvurderingen skal

  • fremme læring gjennom
    • variert og tilpasset undervisning og vurdering
    • å gjøre læreplan og kompetansemålene forståelige for elevene
    • å legge til rette for elevenes deltakelse i vurderingsarbeidet gjennom egenvurdering
  • bidra til lærelyst underveis gjennom
    • framovermeldinger som skaper engasjement og dialog rundt egen læring
    • at eleven har kunnskap om hva læreren legger vekt på når den vurderer kompetanse i faget, og hvordan eleven vurderes
    • at eleven kjenner til og kan bidra i valg av vurderingsformer
    • varierte og tilpassede vurderingssituasjoner
  • gi informasjon om kompetansen underveis gjennom
    • å gi eleven kjennskap til hva som skal læres og hva som forventes
    • å gi eleven kjennskap til dens faglige styrker
    • å gi eleven kjennskap til faglig ståsted, og hva som skal til for å nå høyere måloppnåelse

Sluttvurderingen (standpunktvurderingen)

  • er et utrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutning av opplæringen i faget
  • er basert på at elevene har fått vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon, og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde