Vurderingsplattform Kirkenes videregående skole
Vurderingsplattformen er basert på:
Underveisvurderingen skal
- fremme læring gjennom
- variert og tilpasset undervisning og vurdering
- å gjøre læreplan og kompetansemålene forståelige for elevene
- å legge til rette for elevenes deltakelse i vurderingsarbeidet gjennom egenvurdering
- bidra til lærelyst underveis gjennom
- framovermeldinger som skaper engasjement og dialog rundt egen læring
- at eleven har kunnskap om hva læreren legger vekt på når den vurderer kompetanse i faget, og hvordan eleven vurderes
- at eleven kjenner til og kan bidra i valg av vurderingsformer
- varierte og tilpassede vurderingssituasjoner
- gi informasjon om kompetansen underveis gjennom
- å gi eleven kjennskap til hva som skal læres og hva som forventes
- å gi eleven kjennskap til dens faglige styrker
- å gi eleven kjennskap til faglig ståsted, og hva som skal til for å nå høyere måloppnåelse
Sluttvurderingen (standpunktvurderingen)
- er et utrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutning av opplæringen i faget
- er basert på at elevene har fått vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon, og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger