Velkommen til Kirkenes videregående skole!

Finnmark trenger dyktige folk som vil være med på å utvikle regionen videre. Som ung i Finnmark i dag har du mange muligheter foran deg. Vårt mål er å bidra til din utvikling; både faglig og menneskelig.

Stemningsbilde fra skolens øvingsområde. - Klikk for stort bildeAnleggsskolen i Bjørnevatn Per Stiby

Kirkenes videregående skole har respekt, trygghet, lojalitet og samarbeid som kjerneverdier. Vi tror at samarbeid er viktig for at alle skal lære så mye som mulig. Læring skjer i fellesskap.

Internasjonalt samarbeid

Kirkenes videregående skole har et internasjonalt fokus og et utstrakt samarbeid med skoler i Barentsregionen og Grønland. Vi ønsker at elevene våre skal kunne samarbeide på tvers av kulturelle og språklige barrierer. Skolen vil gi deg mange utfordringer og stille strenge krav, men det er slik du kan utvikle deg til å bli en dyktig håndverker eller akademiker som kan bidra til å bygge framtidas Finnmark. Skolen har nulltoleranse i forhold til mobbing.

Kirkenes

Kirkenes er et godt sted å bo. Samfunnet er internasjonalt som følge av beliggenheten midt mellom øst og vest. Flere større festivaler, kino og teater sikrer et rikt og levende kulturliv.  Naturopplevelsene står i kø for den friluftsinteresserte. Variert og rik natur kan by på skiturer, hundekjøring eller skuterkjøring. Et mangfoldig  arbeidsliv med større bedrifter, gjør det enkelt å få læreplass i Kirkenes. Det er enkelt å få seg jobb her, arbeidsledigheten er blant landets laveste.

Skolemiljøet

Kirkenes videregående skole fokuserer på trivsel. Vi har en god kantine, bibliotek og hybelhus til borteboere, og et solid skolehelsetilbud. Skolebygget er moderne, og vi har et eget øvingslokale for band og andre musikere. Yrkesfagelevene samarbeider på tvers av linjene, noe som gir elevene nyttig og relevant praksis. Vi utdanner trolig noen av landets beste maskinførere.

En dynamisk skole

Kirkenes videregående skole legger vekt på å være en dynamisk og tilpasningsdyktig skole. Elevene ved de ulike linjene har mulighet til å velge programfag de i utgangspunktet ikke skulle kunne ta, som for eksempel breddeidrett, og UB (entreprenørskap).